W marketingu potrzebujemy śledzić najnowsze informacje, orientować się w sytuacji rynkowej i, co najważniejsze, szybko i skutecznie móc realizować obrane cele. Z pomocą przychodzą nam nowoczesne technologie i narzędzia, które wspierają nas w codziennych obowiązkach. Przygotowałam dla Was mój subiektywny niezbędnik, czyli zestaw narzędzi, z których na co dzień korzystam w zakresie zarządzania relacjami w klientem, planowania zadań czy też archiwizacji danych. Podpowiadam Wam z czego korzysta na co dzień #alf i co mu się sprawdza
Zarządzanie z relacjami z klientem
LiveSpace
Klucz jego wykorzystania to dla mnie przyspieszenie i precyzja w procesie zarządzania relacjami z klientem. Bardzo ważne jest to, że możemy dostosować procesy do specyfiki naszego biznesu, co sprawia, że mamy możliwość efektywniejszej pracy. Śmiało możemy powiedzieć, że system oszczędza czas poświęcany na pisanie powtarzalnych e-maili, dodawanie przypomnień i zadań oraz uzupełnianie danych. Wykorzystuję go do zbierania informacji o klientach, ale przede wszystkim współpracownikach, osobach reprezentujących media, dostawcach – dzięki temu wszystkich mam pod ręką. Idealną funkcją dla mnie okazała się wtyczka do mediów społecznościowych, która pozwala na automatyczne dodawanie kontaktów do bazy zaledwie jednym kliknięcie. Ważny jest dla mnie także fakt, że mam go przy sobie zawsze i wszędzie dzięki aplikacji mobilnej na iOS.
Planowanie zadań i organizacja pracy
Kalendarz Apple / Google Calendar
Idealne rozwiązanie dla tych, dla których papierowy kalendarz jest obcy. A to właśnie ja! Kluczowa jest dla mnie możliwość synchronizacji danych pomiędzy urządzeniami. W związku z tym, że dane o wydarzeniach, spotkaniach i zadaniach są przechowywane online nie muszę się obawiać, że w przypadku zgubienia papierowego notatnika stracę wszystkie informacje. Bardzo istotna jest dla mnie funkcja zapraszania do współdzielenia kalendarza albo poszczególnego spotkania – tym sposobem jakiekolwiek zmiany w harmonogramie to tylko jedno kliknięcie.
Wunderlist
Intuicyjna i przejrzysta platforma do tworzenia i zarządzania listami zadań, która charakteryzuje się prostą obsługą. Sprawdza się doskonale do tworzenia check list, weryfikacji realizacji prostych zadań. Ważne jest, że poza samą informacją tekstową dotyczącą zadania możemy dodać datę jego planowanego ukończenia, przypomnienia oraz opcję cyklicznego powtarzania. Wunderlist pozwala synchronizować treści w obrębie tego samego konta na różnych urządzeniach i komputerach, a także zapraszać do współpracy innych. Ważne dla mnie są również powiadomienia e-mailowe, których konfiguracja sprawia, że gdy nie odwiedzam aplikacji na pewno nic mnie nie ominie.
Evernote
Lider w zakresie aplikacji do sporządzania notatek cyfrowych. Idealnym rozwiązaniem jest fakt, że aplikacja jest dostępna wszędzie, czyli w przeglądarce, na komputerze, na smartfonie i na tablecie. Możliwość dzielenia się poszczególnymi zapiskami, a nawet całymi notatnikami publicznie lub tylko z określonymi osobami pomaga w zarządzaniu zadaniem. Dodatkowo świetną funkcjonalnością jest w przypadku znalezienia interesującego tematu w sieci możliwość dodania go jednym kliknięciem do programu, czyli zapisania w aplikacji jako link lub pdf. To pozwala wrócić do informacji, które nas zainteresowały bez zbytecznego przeszukiwania historii. Evernote może synchronizować się z wieloma innymi aplikacjami, co powoduje, że nie muszę wpisywać informacji wielokrotnie w kilku programach. Przydatna jest również możliwość przesyłania notatek poprzez e-mail. Każdy użytkownik aplikacji Evernote posiada poufny adres mailowy. Wysyłając na niego wiadomość, pojawia się ona bezpośrednio i automatycznie w Evernote.
Zarządzanie projektami i organizacja czasu pracy
Trello
Narzędzie, które daje mi kontrolę nad wszystkimi projektami zarówno zespołowymi, jak i indywidualnymi. Ułatwia realizację celów i motywuje do ich ukończenia. Organizacja zadań odbywa się poprzez tworzenie tzw. tablic, które są poświęcone poszczególnym zagadnieniom. Do nich dodajemy karty, listy zadań, które możemy oznaczać etykietami w różnych kolorach, co pozwala szybko przefiltrować zadania według danego statusu. W pracy zespołowej istotne jest to, że od razu w jednym miejscu można zbierać także komentarze, dodawać zdjęcia i filmy, jak również załączać pliki z Google Drive.
HipChat
Optymalizuje pracę wewnątrz firmy będąc de facto otwartym komunikatorem. Sprawdza się jako narzędzie do współdzielenia pomysłów, plików czy też projektów. Chatroomy zostały stworzone z myślą właśnie o takiej współpracy. Nadają się idealnie do pracy nad pojedynczym projektem, ale znakomicie wpasowują się także w potrzeby bieżącej komunikacji wewnątrz zespołu. HipChat zapisuje wszystko, aby żadna informacja się nie zgubiła – w tym historię przesyłanych plików, dzięki czemu dostęp do nich możliwy jest praktycznie zawsze i wszędzie.
Toggl
Doskonałe rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy nie są panami swojego czasu. Weryfikuje, czy jesteśmy produktywni i czy faktycznie spędziliśmy wystarczającą ilość czasu nad danym zadaniem. Liczy się oczywiście w tym przypadku bardzo mocno uczciwość w obsłudze i systematyczność wprowadzanych danych. Bardzo proste i intuicyjne – wpisujemy nazwę zadania (która zostaje zapamiętana i można z niej skorzystać ponownie) oraz wciskamy przycisk start rozpoczynając realizację i stop kończąc ją. Potem pozostaje nam tylko albo aż analiza wyników i doskonalenie w wykorzystywaniu każdej minuty.
Archiwizacja danych
iWork / Google Docs
Wszystkie pliki pod ręką i to na dodatek gotowe do edycji online. Udostępniając dokument w prosty sposób możemy umożliwić innym użytkownikom wyświetlanie lub pobieranie wybranych plików, a także wspólną pracę nad nimi. Nie musimy już wysyłać tych materiałów w załączniku do e-maila, co przydaje się zwłaszcza przy plikach o dużych rozmiarach. Wszystkie zmiany są zapisywane automatycznie w miarę ich wprowadzania, co sprawia, że możemy zapomnieć o ciągłym zapisywaniu. Możemy też wyświetlać historię zmian, by przeglądać starsze wersje danego dokumentu posortowane według daty i autora zmiany, co bez problemu pozwala na identyfikację, kto wprowadził dane informacje.
Amazon Drive
Moja twierdza! W tym miejscu przechowuję wszystko, ale to absolutnie wszystko jako tzw. drugi back-up. Zarówno zdjęcia, filmy, jak i projekty i standardowe dokumenty dzięki temu są jeszcze bezpieczniejsze. Zawsze mam do nich dostęp bez względu na to, czy mam w ręce mój telefon lub komputer.
Narzędzia biurowe
My Scans
Dla mnie to jedna z najlepszych aplikacji pełniąca funkcję skanera. Bardzo prosta w użyciu – wystarczy zrobić zdjęcie dokumentu, faktury, wizytówki, umowy lub notatki i zapisać ją w programie. Dzięki temu w łatwy sposób możemy wysyłać e-mailem czy też drukować dokumenty niczym przy użyciu prawdziwego skanera.
Komunikacja
Facebook Messenger
Messenger to doskonały komunikator wewnątrz firmy. Widzimy informacje związane z dostępnością danego użytkownika na chacie, a także otrzymujemy powiadomienia związane z odczytaniem wiadomości. Ale to nie tylko doskonałe narzędzie do komunikacji z zespołem i współpracownikami, lecz również świetne narzędzie do komunikacji i nawiązywania/budowania relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Monitoring sieci internetowej
SentiOne / Brand24
Narzędzia oferujące błyskawiczny dostęp do miliardów wzmianek na wybrane przez nas słowa kluczowe występujące w mediach społecznościowych, blogach, serwisach informacyjnych czy też forach internetowych. Pozwalają nie tylko na szybką reakcję w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, ale także monitoring wszystkich wątków dotyczących naszej marki osobistej i firmowej. Z wykorzystaniem monitoringu jesteśmy w stanie zbudować przewagę konkurencyjną, zyskując cenne informacje i budując pozytywny obraz naszej firmy dzięki codziennej aktywności. Narzędzia mi bliskie i wykorzystywane zarówno prywatnie, w odniesieniu do wizerunku mojej firmy, ale także naszych klientów.
Podsumowanie
Subiektywna lista, którą miałam przyjemność przedstawić to de facto mój codzienny poligon doświadczalny. Liczę, że zawarte w zestawieniu aplikacje i narzędzia staną się pomocne w codziennej pracy każdego hotelarza. Na screenie z mojego ekranu można dostrzec jeszcze nie jedną aplikację, która ułatwia mi codzienną pracę nie tylko w zakresie jej organizacji, ale również w realizacji projektów marketingowych, o których napiszę w kolejnym wpisie na moim blogu dagmaraplataalf.pl, który będzie stanowił drugą część materiału.
Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany …
Zdecydowanie w świecie mediów społecznościowych spotykamy się z ciągłymi nowościami, stąd też i pomysł na to, aby regularnie o nich informować i solidnie odkurzyć mojego marketingowego bloga.
Startujemy! Na początek kilka funkcjonalności, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich tygodni dla mediów Facebook, Messanger i Instagram.
Wspólna skrzynka z wiadomościami
Facebook pokazał nową funkcję, która powinna ułatwić firmom komunikację pomiędzy wszystkimi trzema platformami (Facebook, Messenger, Instagram) a ich użytkownikami. Wcześniej, gdy chcieliśmy odpowiedzieć na wiadomości od klientów na Facebooku czy też Instagramie, musieliśmy otworzyć osobne aplikacje, co stawało się coraz większym wyzwaniem, gdyż znaczącą część komunikatów otrzymujemy właśnie poprzez media społecznościowe. Teraz obiekty mogą odpowiedzieć na wszystkie komentarze w ramach aplikacji Facebook Pages Manager. Skrzynka odbiorcza w aplikacji będzie też zawierać jednolity strumień wszystkich komunikatów, czyli komentarzy pod postami na Facebooku, postów na fanpage’u, wiadomości i komentarzy na Instagramie, a także wiadomości wysyłanych do nas poprzez Messenger.
Facebook już testował wskazane rozwiązanie z wybranymi użytkownikami i będzie je wprowadzał szerzej zapewne do początku roku 2017.
Nowości z ostatniej chwili w ramach Instagram Stories
Na pewno jedną z ciekawszych funkcjonalności jest wprowadzenie kilku nowych narzędzi, które pomagają urozmaicić publikowane historie i wnoszą do nich kolejną szczyptę dobrej zabawy.
Boomerang
Boomerang pozwala znacząco uatrakcyjnić publikowane treści i tworzyć z serii zdjęć mini filmiki (odtwarzane do przodu i od tyłu). Do tej pory dostępny był dla standardowej „tablicy” Instagrama – dzisiaj jego możliwości możemy testować także w ramach Instagram Stories.
Wzmianki
Podziel się z kim jesteś i kogo masz na myśli poprzez wymienienie ich w swojej historii! Wspominanie osób/marek w Instagram Stories działa tak samo, jak ma to miejsce w podpisach i komentarzach. W opcji dodawania tekstu do swojej historii wpisz nazwę użytkownika poprzedzając ją „@”, a następnie wybierz osobę, o której chcesz wspomnieć. Jej nazwa użytkownika będzie wyświetlana jako podkreślona w naszym wpisie, a gdy ktoś dotknie wzmianki, zobaczy pop-up prezentujący jej profil.
Linki
Zaczynają pojawiać się i na Instagramie, choć dostępne dla wybranych. Oglądając czyjąś historię często mamy ochotę doczytać więcej informacji. Od kilku dni możemy zauważyć opcję „Zobacz więcej” linki na dole niektórych wpisów w ramach Stories. Opcja jest na razie w fazie testów i dostępna jedynie dla zweryfikowanych użytkowników, ale kto wie, może wkrótce stanie się szeroką funkcjonalnością.
Do zobaczenia za 2 tygodnie!
Jesień będzie należała do tych bardzo aktywnych, co niezmiernie mnie cieszy. Wśród wydarzeń w ramach których będziemy mieli okazję się spotkać w szczególności polecam:
DLA RESTAURATORÓW
DLA HOTELARZY
DLA BIUR PODRÓŻY (I HOTELARZY ;-))
DLA MARKETINGOWCÓW
Do zobaczenia
Na video marketing restauracji składa się wiele elementów, które w atrakcyjny sposób są w stanie zainteresować naszych obecnych i potencjalnych klientów oraz budować ich zaangażowanie. Rozwój technologii oraz zmiany społeczne, jakie nastąpiły w ostatnich latach, wpłynęły znacząco na to, w jaki sposób konsumujemy tradycyjne treści. Coraz trudniej przeczytać nam dłuższy tekst, nie mamy cierpliwości do przeglądania serii zdjęć, ale z ogromną przyjemnością oglądamy filmy video – należy to wykorzystać, planując kampanię naszej restauracji!
W związku z powyższym film sam w sobie staje się dla nas jednym z najlepszych nośników przekazu marketingowego. Oddziałuje bowiem na zmysły wzroku i słuchu, co zdecydowanie ułatwia nam możliwość wywołania pożądanych emocji u widza.
Używając video, szczególnie w połączeniu z kanałami komunikacji i innowacyjnymi rozwiązaniami, jesteśmy w stanie osiągnąć dużo lepsze efekty niż opierając się na samym tekście, czy też zdjęciach.
Treści video mają ogromy potencjał i zyskują na znaczeniu w planowanych i realizowanych przez nas kampaniach. Mogą stanowić rozszerzenie publikowanych przez nas treści w formacie tekstowym, jak również zastępować tradycyjne przedstawienie informacji, jak np. klasyczne przepisy w książce kucharskiej. Video marketing to z założenia interakcja ─ nasi odbiorcy mają możliwość komentowania i udostępniania naszego przekazu.
Możemy zdecydować się na prezentację dekoracji okolicznościowej naszej restauracji, pokazać przygotowania do imprezy “od kuchni”, albo gotowe danie konkursowe naszego szefa kuchni. Ogranicza nas właściwie jedynie nasza kreatywność, która decyduje o tym, czy faktycznie przygotowany przez nas materiał będzie atrakcyjny dla użytkowników sieci.
Zresztą zobaczcie sami:
O znaczeniu video marketingu w branży restauracyjnej i możliwościach jego wykorzystania porozmawiałam szerzej z ekspertkami: Magdaleną Daniłoś – specjalistką video marketingu i CEO agencji video marketingowej OFFON Agency oraz Beatą Twardowską – współwłaścicielką agencji content marketingowej dajemyslowo.com.
Obszerny wywiad znajdziecie w najnowszym wydaniu Biznes Restauracje&Catering! Polecam!
W marketingu potrzebujemy śledzić najnowsze informacje, orientować się w sytuacji rynkowej i, …
Najbliższe autorskie szkolenie z tematyki: Sprzedaż i marketing usług hotelowych – warsztat …
Zarządzanie wizerunkiem restauracji stanowi w dobie mediów społecznościowych i rozwoju sieci internetowej …